Lilypie - Fifth Birthday

Lilypie - Second Birthday

marți, 11 martie 2014

Logică și empatie, upgrade de copil și sarcină

Iar mă ambalez gratuit în legătură cu tot soiul de inepții. Am mai povestit despre ele aici. Revenind la actualitate, prin prisma unei noi sarcini și a unui copil în creștere, lista precedentă se îmbogățește cu următoarele puncte:

8. ”Tu chiar crezi că e normal ca un copil la 3 ani să nu vorbească? Nepoțica lui X deja turuie și are abia 2 ani!” Sau 4, dar na, nu intrăm în amănunte de-astea, exactitatea e și ea relativă, nu? Conform lui Einstein, de care a auzit toată lumea... Numai faptul că pruncul meu nu vrea să îți vorbească ție în momentul y, să îți recite o poezie sau să îți spună câți ani are nu înseamnă deloc că „nu vorbește”, ci - probabil - că te consideră alăturea cu drumul, că răsuflă ușurat de îndată ce nu ne mai delectăm cu sacra-ți companie. 

9. Labele jos de pe copil! Nu îl prinde de urechi, nas, obraji sub pretextul de a-l ”drăgăli”! Îi invadezi spațiul personal, iar fiul meu - ca și mine dealtfel - are o problemă majoră cu asta. S-ar putea să te muște, și nu voi mișca un deget să-l împiedic, ba dimpotrivă. N-ai decât să te înveți tu minte, dacă până la vârsta adultă nu te duce capul la mai mult. Cu varianta în care te snopesc eu, dacă cel mic plânge!

10. ”Ești rău!” Or fi hormonii mei de sarcină, dar aberația asta mă terorizează. Nu sunt de principiul că pruncul meu e întruchiparea perfecțiunii, dar nici ”rău” nu e: doar copil, cu idei și comportament adaptate vârstei, care, da, uneori aduc la disperare adulții, pe noi inclusiv. Refuz însă să adopt ideea idioată cum că e posedat de un rău intrinsec! Da, uneori o comite. Și atunci îi spun că nu e bine ce-a făcut, că fapta în sine e o răutate, dar nu el. El e așa cum e, unic, și sper să reușesc în viața asta să îl fac să înțeleagă că e un om, nu robot, și că scopul lui nu e să închidă gura lumii comportându-se cum zice țața Frosa, ci în conformitate cu pincipiile lui, cu logica lui. Evident, vreau să fie un om bun, cu caracter integru, și voi încerca să îi insuflu principii în consecință.  

11. ”Acuma aveți un băiat, trebuie neapărat o fetiță!”. Aha, ok. Trebuie. Să mă mai ostenesc să dau din gură despre genetică, să explic cum că sexul copilului e stabilit încă de la concepție, deci indiferent de ”decizia” medicului la ecografia morfofetală nu mai ai cum să îl influențezi (presupunând că ai vrea)? Bun, și dacă iese băiat, ce fac, îl ucid și mai încercăm la noroc până iese fetiță? Sau viceversa, cum se (mai) practică în India (am văzut un horror de documentar pe tema, nici nu știu de ce mai deschid tv-ul). Adică, acum, în Europa sunt la modă fetițele, sau oricum egalitate numerică între sexe, și eu refuz să mă conformez? Precizare: mie mi se pare ok ca un cuplu sau unul dintre părinți să își dorească o fetiță sau un băiat, că doar e vorba de familia și viața lor, atâta vreme cât își păstrează luciditatea și sunt dispuși să iubească orice vine (dacă nu, oameni buni, abțineți-vă de la făcut copii, adoptați ce vă dorește sufletul sau rămâneți fără - de ce nu, e perfect legitim, vremea obligației sociale de a avea copii cât mai mulți, respectiv moștenitori de un anumit sex pare să fi apus). 

12. ”Dar pe ăsta să nu-l mai răsfeți!”. Yep, am înțeles, să trăiți! Oricum am făcut toată viața tot ce mi s-a spus, e de așteptat să mă conformez :). 

13. ”De data asta sper că faci cezariană!”. Uh, am auzit bine? Dar cine ți-a cerut părerea în această privință? Până la un punct, e decizia mea cum nasc, după acel punct devine o decizie strict medicală. În ambele cazuri, nu văd de ce aș discuta despre asta cu altcineva decât cu soțul și cu medicul. La fel de bine ai putea să ”stabilești” arbitrar și de câte ori pe săptămână să facem sex, e la fel de pertinent. 

14. ”Vai, ai o burtă imensă, ești sigură că nu sunt gemeni?”, cu varianta ”fiică-mii nu i s-a văzut deloc burta până prin luna a x-a”, informație care mă privește la fel de puțin ca și prima. Și dacă aș avea gemeni, pe ce replică lipsită de bun simț să mai contez? Am răspuns uneia și cu ”Nu, sunt tripleți”, numai ca să îi văd mutra iritată că nu îndrăznea să mă contrazică. Alteia cu ”Nu, dar la dumneavoastră?”, deși știam sigur că nu e gravidă :D. Și da, am burtă. Și eu găsesc că e mai mărișoară ca la primul copil. Nu că aș avea cum să o influențez acum, mi s-a spus și confirmat că depinde de poziția copilului, de  cea a placentei, de alți factori genetici... jeeez, get a life și lasă-mă să-mi văd de burta personală în liniște :D. 

15. ”Dacă vine băiat, de ce mai cumperi lucruri de bebe, poate să le poarte pe-ale lui frate-său, nu merită să arunci cu banii!” Bine că nu mai poți tu trăi de finanțele mele! Evident că nu sunt complet idioată, al doilea bebe va moșteni destule din lucrurile fratelui mai mare, inclusiv haine, atâta vreme cât corespund ca număr și ca sezon. Pentru că nu voi purta copilul în sac de blană în iulie, decât dacă vom călători la Polul Nord, și nici în pantaloni scurți cu pălăriuță de soare la latitudinea asta în decembrie, indiferent dacă le avem sau nu în dotare. Plus, mi se pare o lipsă totală de respect pentru cel mic să-i spui de la obraz că el va purta doar vechiturile fratelui - măcar una-două piese ale lui tot va avea, dacă ni le putem permite. Nu vom înlocui pătuț, cărucior, saltea, așternuturi, scaune de mașină, și vom refolosi haine și jucării după posibilități, deci pentru două body și doi pantaloni pe sezon ne rămân bani și fără să intrăm în datorii. Văzut prin ochii fratelui mai mare, nici față de el nu mi se pare corect să trebuiască să îi cedeze totul celui mic. Poate va vrea vreo haină doar pentru el, sau o jucărie - chiar una de bebe, pe care de fapt nu o mai folosea... să-i tihnească! 

Mai aveți completări? Vă invit să mi le împărtășiți și mie. Sunt convinsă că nu s-a sfârșit sacul cu inepții. 




11 comentarii:

  1. Uff, chestia asta cu "esti rau" (cu varianta "nu ma iubesti") ma termina si pe mine! Dupa ce timp de trei ani si jumatate m-am straduit sa nu-i critic copilului decit comportamentul, fara adjective privindu-l direct pe el, cind apare cineva si face remarca asta, eu ma inrosesc de nervi, copilul ma priveste socat si nu intelege ce si cum… Dar acum lucram la "toti oamenii sint diferiti, iar unii spun lucruri aiurea cind sint suparati sau frustrati de o situatie, pe care nu le cred neaparat"!:))

    Am observat si eu ca de data asta a crescut burta mai repede, dar mi se pare normal, deja a mai trecut prin asta, e antrenata!:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ioi, aia cu "nu ma iubesti" o uitam! Da, corect, burta e antrenata, isi face treaba indiferent de parerile (ne)avizate :). Sunt curioasa de evolutie, mi se pare ca burta a crescut la un moment dat asa, cam fara de masura, acum parca stagneaza. E mai mare ca in saptamanile corespunzatoare din prima sarcina, insa imi vine greu sa cred ca va ajunge dubla spre final, ar insemna sa am si copil dublu ca dimensiuni, ceea ce e relativ putin probabil :).

      Ștergere
  2. Am ras cu pofta, ca am auzit si eu cateva din astea. :)) La noi se mai poarta faza cu "Vrei sa se supere X/Y?" (de obicei, e "placa" mamei cand nu-i place ceva ce face Matei sau ce nu vrea sa faca. Daca-mi mai amintesc si altceva ce nu ai mentionat, promit sa precizez. Si da, si burta mea creste muult mai repede si din cat am observat si prin jur (prietene, rude), cam la fel a fost la a doua sarcina. Unde mai pui ca o prietena, care a nascut primul copil de vreo 3kg, a avut un al doilea de 3.900. :D Deci... orice e posibil.

    RăspundețiȘtergere
  3. Si mama e adepta frazei asteia :)). Si pe la biserica mai e o tanti care l-a amenintat cu bau bau. Din fericire, copilul nu stie ce-i ala, deci n-a fost impresionat.

    RăspundețiȘtergere
  4. Doamne, cate ofuri am si eu la genul asta de comentarii!!!
    Una in parc i-a facut observatii copilului MEU ca a inghiontit un pusti care-i luase lui fie-miu din mana lopata. Si nu oricum, ci i-a zis "vezi ca vine nenea gardianu' si te ia de langa mama". Am facut o criza de nervi!!! Pentru ca am vazut ca l-a speriat, efectiv! Am vazut privirea speriata a copilului meu, o privire pe care nici nu i-o stiam existenta! Am vrut s-o calc in picioare. (nici n-avea vreo legatura cu pustiul ala..era si ea pe-acolo cu un copil si s-a gandit sa faca ea regulile lor!) Am reactionat pe ton normal si taios, numai ca sa nu-l bag mai tare in sperieti pe Andrei..
    Mai am: copilul din dotare fiind mai dezvoltat decat "standardul" (ma rog..cica are inaltime/greutate de aprox 2,7-3 ani..el are 2 ani 3luni) aude adesea pe la locul de joaca "da-i lui jucaria ta, ca el e mai mic si uite ce urat face!" Asa ..si?? (de obicei respectivii NU sunt mai mici dpdv varsta..asa ca nu vad de ce ar tb sa cedeze al meu la crizele unuia mai mare ca el , in loc sa inteleaga ala ca niciun copil NU E obligat sa-si dea propriile jucarii daca nu are el chef! Sau ca nu-i normal sa o smulgi din mana altuia.)
    A...si alea de la babele binevoitoare din bloc, din parc sau..pur si simplu de pe strada (a se intelege ca o patesc si cu babe pe care atunci le vad prima si -probabil- ultima data) " Mama, nu-i cam frig sa il scoti fara caciula?"; "Vaaaiii..dar e ger, de ce nu-i pui fularul la gura?"; "Aoleu...l-ai scos pe vremea asta?" (da' ce-are..adica daca dau 2 stropi de ploaie e sfarsitul lumii??)..etc-etc..
    Inca una si gata:). Pai de ce nu-i dai chestia "x' de mancare? Pana la varsta asta nu i-ai dat asta? Sau..variatiuni pe tema data.. Dar aici e prostia mea, ca n-ar tb sa raspund daca i-am dat sau nu (de exemplu ciocolata), ca doar nu e treaba nimanui ce i-am dat eu copilului. Doar a mea, a lui taica-su, a copilului.

    ..Cat despre sarcina..mie toata sarcina mi s-a spus ca sigggur n-o sa pot alapta...ca-s prea "batrana"(auzi tu!! nu stiam ca-s legate intre ele..plus ca, spun drept, nu ma simteam batrana la 38..). Si uite ca vreo 8 luni am fost arteziana... de lapte; puteam sa-l pun in sticle si sa-l comercializez, la cat produceam...
    :P

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. No, asta cu alaptatul din cauza varstei chiar e prima oara cand o aud!!! :)))))))

      Ștergere
    2. Corect cu jucariile! Eu insist doar sa le dea inapoi pe cele care nu sunt ale lui, si culmea ca pricepe (inca de la 2 ani). In rest, daca nu are chef sa le dea pe ale lui... Uneori il mai rog sa le arate unor copii cu adevarat mai mici ca el jucaria, dar daca nu vrea, nu insist.

      Ștergere
    3. Da, si Andrei le da inapoi pe ale altora. Niciodata (tot dupa 2 ani) cu scandal sau plans. La fel intelege si daca unul nu vrea sa-i dea jucaria si, chiar daca uneori mai varsa cate-o lacrima,NU se arunca pe ala sa i-o ia. Se duce si-i da tot ce are el "la schimb-facem schimb" ..daca nici atunci nu i-o da il roaga..daca nici asa..plange:))
      Cateodata si eu il rog sa arate altora, dar in ultima vreme m-am facut afurisita si nu mai fac asta ..pt ca a inceput sa ma enerveze ca eu ma car cu rucsacul plin dupa mine si altii vin cu mainile in buzunare mergand pe ideea ca suntem 1-2 mamici care aducem pt ai nostri..de ce sa mai care si ei, las' ca oricum o sa obtina de la noi..(ti-am zis..m-am facut cam scarbosica..recunosc..)

      Ștergere
  5. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  6. noi prima data, am avut fata . Si toti ziceau, gata acuma sa va faceti baiat,sa aveti familia perfecta. WTF?? adica daca iesea alta fata, nu eram familie perfecta? nu-mi iubeam fata a doua ,sau cum vine asta,ca nu pricep? Acuma ma intreaba toti ce vreau sa fie ? ca daca am deja fata si baiat,ce ne-a mai trebuit al treilea? Da care fras e treaba ta man? Mi-a trebuit al treilea e treaba mea. Mi-a zis una ca am tupeu sa fac al treilea copil. N-am inteles exact ce a vrut sa zica, da nici n-am insistat,ca i-am fi dat unul din rasp mele si s-ar fi suparat.
    Si acu 2 sau 3 sapt am auzit una misto de tot,pe care n-o mai auzisem pina acuma. Legat de homeschooling, am auzit muuuulte. da pe asta nu. Cica io pot sa fac homeschool,pentru ca stau la casa. Ea sta la bloc si nu poate. Huh? ce are nene sula cu prefectura? Io fac HS si afara,in backyard, cine zice ca fac inauntru 100% din timp? In fine...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ce nu pricep eu: de ce unii se simt obligati sa iti impartaseasca astfel de teorii, cum ca daca ai baiat acum musai fata, sau invers, sau de ce al treilea sau al nspelea copil... ce probleme conduc? Nu esti asistata social, nu traiesti in China, asa ca nu de tupeu e vorba...

      Aia cu homeschooling la bloc e si mai tare din punct de vedere logic :))))).

      Ștergere