Lilypie - Fifth Birthday

Lilypie - Second Birthday

joi, 14 martie 2013

Grădinița veseliei de la marginea câmpiei

Era odată, în copilăria mea, o carte cu acest titlu, din care insistam să mi se citească în fiecare seară. S-ar putea chiar ca mama mea cea de cărți strângătoare să mai aibă pe undeva prin bibliotecă exemplarul. 

Am înscris pruncul la grădi, geografic la marginea câmpiei, după împlinirea vârstei de 2 ani. La începutul lunii am avut și o convorbire de mai bine de o oră cu educatoarele, a trebuit să duc poza lui să o afișeze la gazeta de perete, să îi pregătească pe viitorii lui colegi pentru el - treabă complicată, necesită psihologie, amu' suntem și la gazeta de perete, față în față cu mâncarea (pe peretele opus e un panou unde pun zilnic poze cu ceea ce au mâncat copiii la diverse mese). Ca o mamă responsabilă ce sunt, am făcut tot ca la carte, cu poză, cu povestit o oră cu ele despre copil, cu ascultat de trei ori când și de către cine se aduc și se preiau copiii personali la și de la grădi, am vizitat incinta, noa, din 'ăștia'. Mă gândeam că e o grădi ca oricare alta, un loc unde să stea pruncul o vreme, până mă duc eu să câștig niște bani. 

Azi, am descoperit în poștă un plic cu aplicație florală adresat lui. Iui, o fi având vreo admiratoare secretă? Deschidem împreună scrisoarea: 



În traducere proprie:
"Dragă Viezurino,

curând va fi prima ta zi de grădiniță în Grădinița Evanghelică Curcubeu. 

Nu mai durează mult, și vei petrece primele ore alături de noi. 

După cum am auzit, îți place să te joci cu mașinuțele și cuburile. Amândouă sunt deja pregătite aici la noi și te așteaptă să vii. 

Am pus în plic și o poză a educatoarei tale Kerstin. Ea va fi la început doar cu tine, se va juca doar cu tine.  

Ne bucurăm că veni la noi, și ne vedem marți, 02.04 la ora 8:30 în grupa Cuibușor.

Pe curând!

Kerstin, Rita, Uta, Christel" 

În plic era și o poză a educatoarei Kerstin, cea cu care am vorbit eu despre el. Pe lângă ea mai sunt încă trei educatoare responsabile de grupa de 10 copii între 2 și 3 ani. Le-am cunoscut pe trei dintre ele, inclusiv Kerstin, a patra lipsea în ziua cu pricina. 

Am pus poza lui Kerstin pe panoul nostru cu poze, acasă, să se obișnuiască Viezurele cu figura ei. I-am citit de trei ori scrisoarea, îi place cum sună. Drept să spun, și mie la fel. Mi se pare un gest frumos, potrivit vârstei, mi se pare că încearcă prin toate mijloacele să facă părinții și copiii să se simtă în largul lor, părinții să știe că acolo sunt persoane cărora chiar le pasă de copii, copiii să se simtă speciali și cooptați în comunitate. Eu, una, sunt tare atinsă la sentiment de scrisorică! 

Deci, la bună vedere peste 3 săptămâni, Kerstin, Rita, Uta, Christel! 

17 comentarii:

  1. Sa ne aducem aminte ca la noi inca se fac grupe de 45 copii (ca nu vin toti odata, doamnă) la 2, maxim 3 ingrijitoare si o educatoare.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Imi aduc aminte de cand eram eu la gradi, si cred ca acum (din ce imi spun cunostintele) s-a mai imbunatatit cu ceva situatia. Dupa 3 ani sunt cred 5 copii la o educatoare, probabil vor mari si aici norma de copil pe educator, ca nu au locuri destule, dar nu imi imaginez ca vor ajunge la numerele horror din RO. Adica, eu asa sper. Oricum, ca peste tot, e o mare diferenta intre gradinitele de stat (ale orasului, unde nu stie stanga ce face dreapta, iar formularul de inscriere nu contine adresa destinatar, deci nu il poti pune la posta!) si cele ale diverselor organizatii mai mult sau mai putin non profit - biserici, organizatii de binefacere, tot soiul de societati de mame care organizeaza crese mici, cu pana la 10 copii etc. Pana si in interiorul aceleiasi organizatii sunt diferente mari pe localitati, in orasele mari e oroare cu locurile - noi deocamdata locuim "la tara", in privinta asta am avut noroc.

      Ștergere
    2. Na, ca nu mi-a luat alineatul. A doua fraza are de-a face cu gradi de aici, nu cu cele din RO.

      Ștergere
  2. in principiu, daca nu iti permiti sa platesti taxele unei gradinite particulare (aprox 200 euro pe luna) esti nevoit sa apelezi la cele de stat (nu am auzit de diverse asociatii non profit)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In Romania nu am auzit nici eu, din pacate. Insa s-ar putea, daca ar exista interes. Cel putin din partea bisericilor. Singura conditie pe care ne-au pus-o pentru a-l inscrie a fost ca si noi, si el sa fim botezati, respectiv crestini. Nu s-au exprimat chiar asa, cum ca lipsa botezului il exclude pe copil de la obtinerea unui loc, insa stiu precis ca toti angajatii unor institutii ce apartin de biserica - gradi, spital, cresa, scoala - trebuie sa fie crestini, nu conteaza exact de care. Ca noi evanghelici nu suntem.

      Cat costa gradi la stat in RO?

      Ștergere
    2. Uite ca s-a nimerit la un moment dat sa stam de vorba cu cineva care lucra la o gradi crestina aici, in Bucuresti, doar ca e destul de departe de cartierul nostru, prin Drumul Taberei mai exact. Chiar mi-ar placea sa existe mai multe astfel de gradinite. M-a incantat si pe mine cea de care povestesti tu, abia astept sa ne spui despre primele zile ale lui Viezurino acolo. :D

      Prin iunie-iulie va trebui sa-l ducem si noi pe Nazdravanila la cresa, una de stat, caci nu ne permitem particulara... Din septembrie ma intorc la munca si pana atunci el trebuie sa fie deja obisnuit cu cresa... uuf!

      P.S.: N-am uitat de leapsa! ;)

      Ștergere
    3. Gradi de stat in Ro (mic dejun,pranz si gustare la ora 4, cand se trezesc) costa intre 1,5 si 2 euro/zi.

      Ștergere
  3. Wow, super fain! :) Succes lui Viezurino, sper ca adaptarea sa fie usoara!

    Daca va povestesc cum e in Franta, cred ca dam cu totii in depresie! Deci mai bine nu!:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daca vrei sa povestesti, ai de la mine ori guest post, ori spatiu in comentarii cat doresti. Sotul meu inca nu a renuntat la ideea de a se muta candva in Franta, si din perspectiva sistemului de invatamant primar si secundar, ca gradi trece. Deci pe mine chiar m-ar interesa comparatia.

      Ștergere
    2. Ok, promit ca povestesc fie pe blog fie aici, numai sa gasesc o ora linistita ca am multe de zis!:) Serios, eu sint foarte dezamagita de sistemul frantuzesc, care numai in spiritul "égalité, fraternitée nu e! Daca veniti in Franta, trebuie sa va alegeti cu mare grija cartierul in care locuiti, pentru ca totul e legat de asta, de la gradinita pina la admiterea la Normale Sup!:)

      Ștergere
  4. Noi suntem la Viena intr-o gradinita cu multi turci+patroana o turcoaica, nu am primit nici o scrisoare draguta, sunt 2 educatoare, din care una face si mancare, ma doare capul cand ma gandesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pove, pove, cred ca mai este lume interesata. Cati copii sunt in grupa voastra? Cat costa, cat sta copilul acolo? La noi programul e 7:00-16:30, n-ai voie sa intarzii.

      Din pacate, ne vom muta la inceputul anului viitor si va trebui sa schimbam si gradi, vrem-nu vrem. Acolo unde mergem nu este gradi evanghelica, doar una de stat si una privata, sunt curioasa ce raspunsuri primesc de la ele, deocamdata nu avem loc, dar de la 3 ani au obligatia sa il inscrie, in limita locurilor disponibile... sper sa reusim! Daca nu, la 10km mai sunt si alte gradi - boah, oroare! Si acolo sunt multi turci, dar si multi alti straini de toate soiurile.

      Ștergere
    2. Noi stam in Viena, pana in septembrie, asa ca am inscris-o aici pe IUlia la gradinita, este o gradinita unde predomina turcii(mai este un roman si copil englez, si poate un copil sarb sau o alta nationalitate), pedagoga este unguroaica si mai este si o turcoaica, ea face macare si o ajuta pe pedagoga, in grupa par 16 copii, din ce am numarat eu pe lista, nu vin toti, dar asta nu ma incalzeste prea mult. Imi place de pedagoga unguroaica, recunosc, asa ca am incredere sa-mi las fata printre asa multi turci. Cum noi nu stim germana si Iulia invata foarte greu germana, si am usoara senzatie ca a invatat si ceva turca de la colegi.
      Gradinita este privata, costa 180 euro pana la ora 12, dar este decontata de stat, asa ca platim 90 de euro, pe intreaga zi pana la ora 18 costa 160 euro.
      Sincer, daca stiam limba germana si ma puteam descurca, prefera sa o inscriu la o gradinita de stat in care predomina copiii austrieci, sunt sigura ca invata mai repede germana. Dar asta e frustrarea mea:D.
      VOi stiti germana, asa ca sunt sigura ca puteti gasi o gradinita buna pentru copil, de preferinta de stat , zic eu.

      Ștergere
    3. E obligatoriu ca voi (sau tu) sa stii limba germana ca sa accepte copilul la gradi de stat??? Normal ca intre turci va invata limba turca, in Germania cel putin sunt probleme la scoala din cauza unor copii care nu stiu germana in clasele primare, si practic tin clasa in loc (bine, nu saracii copii, ci invatatoarele care se orienteaza intotdeauna dupa cel mai slab din clasa). Marea majoritate sunt de origine turca, sau foarte, foarte proaspeti emigranti de alte origini. Problemele globalizarii, deh...

      Ștergere
  5. http://cartilecopilarieimele.wordpress.com/titluri/uz/, aici sunt cartile copilariei noastre, ca sa zic asa, poate gasesti ceva care-ti place, eu am copiat cateva si le-am tras la imprimanta, ii plac Iuliei.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc pentru link, cred ca iti voi urma exemplul cu imprimanta.

      Ștergere
  6. Mult succes la gradinita si sper sa ne povestesti cum e mai departe!

    RăspundețiȘtergere